Induction session 8.7 - AVU workshop November 2014
Additional resources for this session
Faire usage d'enquête Idées
Travail de groupe « même tâche » (10 min) sur l'utilisation des idées d'enquête Ci-dessous, cinq idées d'enquête (A-E) qui pourraient être transformés en une enquête dans votre classe. Veuillez noter que ce ne sont juste que des idées d'enquête, ce qui signifie que vous devez passer par d’importantes réflexions et planifications pour les idées à être introduits dans une leçon engageant les élèves dans leur propre enquête. Il se peut que vous ne trouviez pas certaines des idées utiles à tous, dans ce cas, vous êtes invités à venir avec vos propres idées d'enquête pour discuter en groupe.
Mettez-vous en groupes de trois ou quatre enseignants. Vous devriez passer à travers toutes les idées d'enquête et, éventuellement, prendre une ou deux idées pour l'activité du groupe dans lequel vous allez ensemble travailler cette session et dans les deux semaines à venir. En lisant à travers ces idées, pensez à ce qui suit:
- Les idées sont-elles intéressantes et attrayantes pour mes élèves?
- Les idées sont-elles pertinentes pour le programme? Dans quelle matière leur présentation sera plus pertinente?
- Ce qui peut être un objectif approprié de la leçon si vous faites usage des idées d'enquête?
- De quel type de ressources aurez-vous besoin et sont-ils sont facilement accessibles à vous et à vos élèves?
- Comment allez-vous présenter ces idées dans la première leçon (rappeler quelles sont les manières de présenter vos questions que vous avez appris lors de la session précédente) et combien de leçons pensez-vous avoir besoin pour terminer le processus d'enquête?
Idées d’enquête: Enquête sur mon corps et comment il fonctionne
Les enfants sont naturellement curieux de savoir comment fonctionne leur corps ceci est alors un domaine enrichissant sur les idées d'enquête. Une enquête simple et directe dans la fréquence du pouls et comment elle varie avec l'exercice physique nécessite peu d'équipement, juste un chronomètre (ou une horloge avec une deuxième main) et certains comptage précis. Les étudiants peuvent faire différents types d'exercices comme la course sur place / sprint / monter et descendre les escaliers et voir comment ceux-ci affectent leur pouls. Ils pourraient également chercher à savoir si leur taux d'impulsion est différent quand ils sont couchés.
Voici une courte vidéo d'un enseignant zambien travaillant sur un sujet d'enquête centrée sur le fonctionnement de notre corps: enquête de la capacité pulmonaire.
VIDEO
Aggie and class explore lung capacity with a hands-on demonstration using a water bottle
Aggie and her class explore lung capacity and how it varies with height/sex/pulse rate/chest circumference.
Video/Aggie lung capacity.m4v, https://oer.opendeved.net/wiki/Video/Aggie_lung_capacity.m4v,This video is available on your memory stick in the video/Aggie Fitness folder. Duration: 1:47 watch on YouTube,
En plus de fournir un contexte supplémentaire pour le travail d'enquête, cette ressource importante qu’est TESSA enquêtant sur la distance vous aidera à développer des moyens d'enseignement d'une manière plus centrée sur l'élève et contient des idées utiles sur la façon d'améliorer votre capacité à organiser, soutenir et évaluer des enquêtes pratiques.
Lire à travers les études de cas sera utile lorsque vous développez vos propres idées d'enquêtes, en particulier l'étude de cas 3, qui met l'accent sur l'importance d'évaluer la compréhension des élèves et de veiller à ce qu'ils aient les compétences nécessaires avant d'entreprendre une enquête indépendante.
For more ideas, see Starting the enquiry based learning process.
Création d'un environnement favorable à l'apprentissage
Introduction du parler cumulatif - la création d'une histoire ensemble
Le Parler cumulatif est discussion dans laquelle tous les participants acceptent et ajouter à la conversation précédente (ou une phrase).
Parler cumulatif (10 min): Création d'une histoire ensemble. Tous les participants se lèvent pour réorganiser les sièges. Disposer les sièges du groupe sous la forme d’un fer à cheval(a) si il ya de la place. Sinon, choisissez un autre arrangement permettant aux participants de se voir les uns les autres. L'animateur commence une histoire en disant une phrase. Tous les participants contribuent alors à l'histoire en ajoutant des phrases.
Une bonne histoire devrait:
- être adaptée au contexte: par exemple, utiliser des noms communs de caractères et un cadre familier aux participants
- avoir un thème pertinent pour les participants comme l'éducation (les fillettes scolarisées supportent plus tard la famille), l'importance des forêts et de la faune (Sauver un serpent devient plus tard utile pour l'invention d'un nouveau médicament), le traitement des maladies (les mesures prises par une famille de traiter une personne malade) etc.
- être courte et avoir quelques caractères, et
- avoir un problème qui est résolu collectivement à la fin
Par exemple, vous pouvez créer une histoire sur l'accueil d'un nouvel enfant à l'école, peut-être un enfant ayant une déficience quelconque. L'animateur commence par dire: «L'autre jour, j’ai entendu mes voisins de demandant si leur enfant doit commencer l'école, parce que leur enfant a des difficultés à marcher, et ils ne savaient pas si les enfants comme ça devraient aller à l'école. » (Relates to Index for Inclusion, A1.1 Concerne indice d'intégration, A1.1 Tout le monde est la bienvenue.)
Story building introduces the notion of cumulative talk but moving to talk about curriculum topics is the next step and of most relevance across subject areas.
L'animateur peut expliquer que lors de la discussion en classe sur un sujet du programme d'études, l'enseignant peut introduire la notion des règles du parler, si nécessaire. Certains exemples sont les suivants:
- "Tout le monde écoute quand une personne parle" parce qu'ils doivent ajouter à ce qui a été dit précédemment
- "Le respect des idées d'autrui " en ajoutant à leur idée, plutôt que de les changer
- "Assurez-vous que tout le monde dans le groupe comprend"
- "Tenter de parvenir à un consensus à la fin" (les participants ne sont pas obligés d’être tous d'accord, mais le processus d'essayer amène les gens à écouter correctement l'autre)
You may want to ask participants to generate their own examples of Talk Rules.
L'activité que nous venons juste de faire est un exemple de «parler cumulatif», où les participants construisent sur ce que la personne précédente a dit («parler cumulatif» est une façon d'aller vers le dialogue avec toute la classe - ce qui implique plus le raisonnement et l'argumentation).
Introduction à la leçon (pour le contexte)
Observer, penser, réfléchir (10 min): Vidéo sur la classification des vertébrés. Dans les sessions OER4Schools en cours, les enseignants seraient déjà familier avec la leçon de Eness. Cependant, juste pour introduire la leçon de Eness, nous allons regarder ces deux vidéos:
VIDEO
Teacher repeats and clarifies
Teacher repeats and clarifies instructions; she illustrates them with nonsense classifications so students do not copy hers
Video/Eness vertebrates 4.mp4, https://oer.opendeved.net/wiki/Video/Eness_vertebrates_4.mp4,This video is available on your memory stick in the video/Eness Vertebrates folder. Duration: 2:43 watch on YouTube,
VIDEO
Teacher gives detailed help
Teacher gives detailed help to group: shows ICT use. ("I've never seen a Zebra.")
Video/Eness vertebrates 5.mp4, https://oer.opendeved.net/wiki/Video/Eness_vertebrates_5.mp4,This video is available on your memory stick in the video/Eness Vertebrates folder. Duration: 4:04 watch on YouTube,
Discussion en classe: Créer un environnement favorable
Observer, penser, réfléchir (10 min): Vidéo sur la classification des vertébrés. Les clips vidéo Eness vertébrés 10 ("Un garçon est-il un mammifère?") Et 11 ("Une baleine est-elle un poisson ou un mammifère?"); discussion en classe animée sur la classification de ces animaux, délibérément choisi de créer la controverse et de contester les élèves
VIDEO
Is a boy a mammal?
Eness leads a discussion on 'Is a boy a mammal?'
Video/19 Eness 3 vertebrates 10.mp4, https://oer.opendeved.net/wiki/Video/19_Eness_3_vertebrates_10.mp4,This video is available on your memory stick in the video/Eness Vertebrates folder. Duration: 3:51 watch on YouTube,
VIDEO
Fish or mammal?
Class explores the question 'Is a whale a fish or a mammal?'
Video/19 Eness 3 vertebrates 11.mp4, https://oer.opendeved.net/wiki/Video/19_Eness_3_vertebrates_11.mp4,This video is available on your memory stick in the video/Eness Vertebrates folder. Duration: 4:31 watch on YouTube,
Dialogue avec toute la classe (: sur l'environnement d'apprentissage et la gestion de la classe.10 min).
- Y at-il un environnement favorable à la participation des élèves et au dialogue dans cette leçon? (Concerne: Organique, 2) Si oui, comment l'enseignant parvient-elle?
- Comment a-t-elle aider les élèves à trouver si le garçon et la baleine étaient des mammifères? Cette discussion a-t-elle permis l’évolution de leur pensée (Concerne: Organique, 1)
- Que pensez-vous sur le contrôle de l’enseignant et l'apprentissage des élèves dans ces clips vidéo?
- Comment une disposition des sièges en forme de fer à cheval ont eu un impact sur cette question?
- Comment pouvez-vous gérer quelque chose de similaire dans votre classe? Comment pouvez-vous encourager les élèves à parler sans perdre trop de contrôle?
Les participants remarquent-ils le «temps d'attente» après avoir posé une question avant que l'enseignant ne fasse une autre contribution ou question? L'augmentation du temps d'attente augmente un peu le temps de réflexion, et à son tour, conduit à une amélioration de la qualité des réponses des élèves.
La réflexion sur ce que nous avons appris
Tout dialogue classe de l'activité (10 min): Réflexion sur ce que vous avez appris. Réflexion sur ce que vous avez appris de cette session sur:
- Le langage du corps pour favoriser le dialogue
- Le parler cumulatif
- Encourager la plupart des élèves à parler
- Retour à la source parfois afin de motiver les élèves, sans crainte de «mauvaises» réponses: pour ne pas évaluer les réponses des élèves, tout en les acceptants
- Créer des règles de dialogue
- La gestion de la tension entre le contrôle et la liberté des apprenants de contribuer
Discussion cumulative dans la salle de classe
Groupe de travail de même tâche (10 min): en paires: Planifier le parler cumulatif dans la salle de classe. Maintenant jumeler, et trouver des idées pour le parler cumulatif dans la salle de classe.
- Considèrent que, lorsque cette activité est réalisée en classe avec les élèves, les thèmes devraient être choisis dans le programme.
- Considèrent également que la disposition des sièges peut être modifiée selon les classes d'enseignants, de sorte que les élèves se voient. Les élèves peuvent laisser leurs tables et ne déplacer que leurs chaises (ou s'asseoir à l'extérieur, si le sol est approprié).
Dans la planification de cette activité, posez-vous les questions suivantes:
- Vos étudiants parlent-ils facilement?
- Comment pouvez-vous encourager les élèves à parler?
- Certains élèves sont-ils susceptibles de se moquer des contributions d'autres élèves? Comment pouvez-vous créer des environnements sûrs qui permettent aux élèves de prendre des risques? (Concerne: Organique, 2.4)
Vous pouvez utiliser le canevas d'activité si vous le souhaitez.
Brainstorm
Whole class brainstorm (10 min) on interactive teaching. Consider the following questions:
- What is interactive teaching?
- What interactive techniques do you know?
- How often have you used such techniques?
What is a "whole group brainstorm"?
Make it clear to the participants that you want to hear from everyone and that they shouldn't worry if they're not sure but should have a go at making a suggestion... we will develop our collective understanding as time goes on (what are teachers’ expectations?). There are no wrong answers, just ideas. Here we have used a number of questions to give participants an idea of how wide ranging their responses can be. The aim of this brainstorm is to find out what participants know, think and feel about interactive teaching.
If participants are not very forthcoming, probe them with additional questions, e.g. 'What do you think interactive teaching might be? Is it the same as learner-centred teaching?'
If you are part of our “facilitators program”, use the tools provided to capture the discussion.
Brainstorming in the classroom
The following activity is same-task group work, done in pairs. So for this part of the session you are doing group work, where the groups are pairs. Just ask participants to turn to each other.
Same-task group work (5 min): Discussion in pairs of what brainstorming(a) looks like in the classroom. Now that we have done a brainstorm in the workshop, what does a brainstorm in the classroom look like? Do you think your students would like this activity? How could you make sure that all students get actively involved? Discuss this with your neighbour.
Whole class dialogue (5 min): Reporting back from the discussion Participants briefly report back from the group work.
Make sure that participants get the idea of what a brainstorm is.
You do not need to go round all the groups. You can just ask whether people have more to add.
Observing, thinking, reflecting (5 min): Watch video of a brainstorm. Watch the following video clip together. As you watch, think about the following:
- What are you noticing?
- At what point(s) in the lesson could this be used?
- What do you think the students are learning from this?
- How are they learning?
- Can brainstorming be used with large classes too, where there isn’t time for everyone to contribute each time? How would you adapt it for this?
- What are the benefits of brainstorming?
- What makes a brainstorm successful?
- What do you think about the teacher's comment "since I want all of you to participate, no hands up, OK"?
VIDEO
A brainstorm naming animals
A brainstorm naming animals. Start of lesson: brainstorm with unique contributions, time to think first, no hands up technique.
Video/Eness vertebrates 1.mp4, https://oer.opendeved.net/wiki/Video/Eness_vertebrates_1.mp4,This video is available on your memory stick in the video/Eness Vertebrates folder. Duration: 2:43 watch on YouTube,
This clip from a Grade 3 classroom illustrates how the teacher solicits (and records) different students’ views without evaluating them.
Note that the clip shows the start of a session but it can be done at any point in a lesson. It shows a brainstorm – with unique contributions, allowing time to think first, 'no hands up’(a) technique.
Workshop participants continue with the discussion.
Whole class dialogue (15 min): Discussion on the brainstorm video. Let's now discuss this. We asked some questions above, which you should now discuss.
During the discussion, record what participants are contributing. You could do this on a piece of paper, or on the board. You could also appoint a scribe, who does this for you, leaving you free to manage the discussion.
Benefits of brainstorming include:
- giving everybody an opportunity to speak,
- encouraging students to contribute a large range of ideas,
- reduces the fear of risk taking, and
- shows respect for all participants (making sure that students do not laugh at each other).
At the end of the discussion, summarise the outcomes of the discussion, including any key points the participants have made.
Observing, thinking, reflecting (5 min): Summary. Summarise, and discuss the proper meaning of what a brainstorm is. You can refer to OER4Schools/activities/brainstorming to find out more.
Make sure that all participants understand what a brainstorm is.
What is the purpose of a brainstorm? It can have many purposes, but one purpose is that a brainstorm is a good way of finding out what they already know. So to go from the "known to the unknown".
Giving formative feedback
Read the Science question below and the responses from two students.
Lesson Objective: We are learning ways of preventing being infected by malaria. Success Criteria: I will be successful if I can write at least two correct ways of preventing the malaria infection, communicating clearly and in some detail. Question: Imagine you are going to visit someone in an area that is known to be infested with mosquitoes. Describe two ways to avoid being infected by malaria. Sample student’s response: Mary: I will avoid getting bitten by mosquitoes because malaria is very unpleasant. Mulenga: As mosquitoes bite particularly at night, I will make sure I sleep in rooms that have a good mosquito net or wear a long-sleeved shirt. If I can plan in advance, I will visit a doctor to take some preventive medicine. |
Whole class dialogue (5 min): Whole group brainstorm on what feedback to give the students. As a group, brainstorm:
- What will be my feedback to Mary? Why?
- What will be my feedback to Mulenga? Why?
Role play (5 min) teacher-student feedback in pairs. Break into pairs, assign roles (teacher, Mary/Mulenga), and do a role play for 5 minutes. The person playing the teacher gives the feedback (based on the brainstorm you have just done), and the other participant (playing first Mary and then Mulenga) responds to the teachers comments or keeps a note of how the feedback makes them feel. Then swap roles and role play again.
Encourage participants to provide different formative feedback to each of the students. This may involve:
i. Acknowledge Mary’s attempt to respond to the question - prompt her to elaborate more on how he/she could avoid being bitten by mosquitoes.
ii. Give full credits to Mulenga for her response through positive affirmation that comments on how she has addressed the success criteria (eg she has highlighted important strategies, clearly stated, nicely detailed). Also consider challenging her by encouraging her to think of another preventive way of being infected by malaria or whether she knows what preventive drug can be used.
It is expected that participants’ feedback will evolve during the brainstorm. This will happen if you reinforce the points below through modelling them yourself.
Limit the time to 5 minutes.
Whole group dialogue (5 min): Whole group discussion on teacher-student role plays. Come back together as a group. Discuss the role plays. Was is easier to give feedback to Mary or Mulenga? How did you feel when you were receiving feedback? Make a note of any particular points that you could use in the future when giving feedback to students.
While giving formative feedback (individually or in whole class):
- always begin with what is good about students’ work or which success criteria have been met and appreciate students’ responses
- ask students to reflect on which criteria was/were not met before you tell them.
- ask students what they could do next time/could have done this time to meet the success criteria
- suggest some points on which students could act immediately/in near future
- for high achievers suggest some points that can be achieved beyond the success criteria
Ask participants to pay particular attention to the words that they use - sensitive language that guides students for further action/effort is best. The feedback should be directed at students’ responses or work and NOT at the students themselves.
This Zedupad resource Fred the Fly learns about Malaria (see link below) is an informative interactive resource with multiple choice questions on malaria prevention and a drag and drop activity at the end that could be used as part of a formative assessment. If you decide to use the resource, remember to plan in advance of the lesson what the success criteria will be and how you are going to provide feedback to the students.
At the end of each session, we provide an overview of the activities in this session, together with their suggested timings. Although this appears at the end of the session (for technical reasons), you should keep an eye on this throughout the session, to make sure that you are pacing the workshop session appropriately!
Total time: Expression error: Unexpected < operator. (min)
Activities in this session:
- Travail de groupe « même tâche » (10 min) sur l'utilisation des idées d'enquête
- Parler cumulatif (10 min): Création d'une histoire ensemble.
- Observer, penser, réfléchir (10 min): Vidéo sur la classification des vertébrés.
- Observer, penser, réfléchir (10 min): Vidéo sur la classification des vertébrés.
- Dialogue avec toute la classe(: sur l'environnement d'apprentissage et la gestion de la classe.10 min).
- Tout dialogue classe de l'activité (10 min): Réflexion sur ce que vous avez appris.
- Groupe de travail de même tâche (10 min): en paires: Planifier le parler cumulatif dans la salle de classe.
- Whole class brainstorm (10 min) on interactive teaching.
- Same-task group work (5 min): Discussion in pairs of what brainstorming(a) looks like in the classroom.
- Whole class dialogue (5 min): Reporting back from the discussion
- Observing, thinking, reflecting (5 min): Watch video of a brainstorm.
- Whole class dialogue (15 min): Discussion on the brainstorm video.
- Observing, thinking, reflecting (5 min): Summary
- Whole class dialogue (5 min): Whole group brainstorm on what feedback to give the students.
- Role play (5 min) teacher-student feedback in pairs.
- Whole group dialogue (5 min): Whole group discussion on teacher-student role plays.
If you have printed this session for offline use, you may also need to download the following assets:
- Video/Aggie lung capacity.m4v (Error in widget VideoMgr: unable to write file /home/oer/w/extensions/Widgets/compiled_templates/wrt678bdb913cd963_05142895)
- Video/Eness vertebrates 4.mp4 (Error in widget VideoMgr: unable to write file /home/oer/w/extensions/Widgets/compiled_templates/wrt678bdb9145ff69_02020806)
- Video/Eness vertebrates 5.mp4 (Error in widget VideoMgr: unable to write file /home/oer/w/extensions/Widgets/compiled_templates/wrt678bdb914ce110_39033331)
- Video/19 Eness 3 vertebrates 10.mp4 (Error in widget VideoMgr: unable to write file /home/oer/w/extensions/Widgets/compiled_templates/wrt678bdb9153c944_66767828)
- Video/19 Eness 3 vertebrates 11.mp4 (Error in widget VideoMgr: unable to write file /home/oer/w/extensions/Widgets/compiled_templates/wrt678bdb915ab353_25483959)
- Video/Eness vertebrates 1.mp4 (Error in widget VideoMgr: unable to write file /home/oer/w/extensions/Widgets/compiled_templates/wrt678bdb91634aa5_76776424)